Duurzaamheid in leren en werken

Laatste update op maandag 22 januari 2018

Omdat duurzaamheid ook in de techniek steeds belangrijker wordt, gaan we dit thema structureel onder de aandacht brengen van onze techniekstudenten. In de loop van 2017 wordt het opgenomen als keuzedeel in een aantal opleidingen.

De aanleiding

Bij Gilde Opleidingen willen we studenten niet alleen een vak leren, maar ook iets meegeven waar toekomstige generaties profijt van hebben. Namelijk het bewustzijn dat we de wereld goed moeten achterlaten, geen voedsel en grondstoffen verspillen, afval laten rondslingeren of mensen uitbuiten. Het thema duurzaamheid verdient dan ook een structurele plek in ons mbo-onderwijs. In de techniek betekent duurzaamheid bijvoorbeeld dat je alleen grondstoffen gebruikt die je echt nodig hebt en die herbruikbaar zijn zodat er zo min mogelijk afval overblijft. Als je een apparaat ontwerpt, moet je dus goed nadenken over wat je ermee kunt als het niet meer werkt. Je moet de onderdelen uit elkaar kunnen halen om er weer een nieuwe machine van te bouwen. Doordat in de techniek tegenwoordig alles gemeten en gemonitord wordt, is de levensduur van apparaten steeds beter te voorspellen. Ook dát helpt om duurzaam bezig te zijn. Als je weet wanneer materialen kapot gaan, hoef je ze immers alleen maar te vervangen als het écht nodig is. 

De projectdoelstelling

We gaan het thema duurzaamheid structureel opnemen in het onderwijsprogramma. Vanaf het schooljaar 2017-2018 bieden we alle studenten de mogelijkheid tot het volgen van een keuzedeel ‘Duurzaamheid in leren en werken’ met kerntaken en opdrachten die zijn afgestemd op hun leerniveau. Docenten hebben hierbij de ruimte om de opdrachten te vertalen naar hun eigen vak en branche. Belangrijk is ook dat het keuzedeel geen kant- en-klaar lesboek is, maar een dynamisch product waar we als Gilde Opleidingen zelf invloed op hebben en houden. Dat geldt ook voor de examinering. We kiezen voor een innovatieve vorm van beoordeling die docenten zo min mogelijk belast en meer dan ooit de beroepshouding van studenten toetst.

Het resultaat

Op basis van onze ideeën en wensen heeft uitgever Brainstud uit Zwolle een online keuzedeel duurzaamheid ontwikkeld. Mooi, grafisch materiaal met kerntaken en opdrachten die de student op elke locatie en op elk gewenst moment in z’n eigen tempo en volgorde kan uitvoeren. Geen afgeronde methode, maar een groeiproduct dat we samen blijven voeden en optimaliseren.

Samen met Brainstud zoeken we ook de grenzen op bij de examinering. Het examen zal bestaan uit een steekproef van eerder gemaakte opdrachten, aangevuld met een vlog of een skype-opdracht met interview. De precieze invulling richting de toekomst is nog onderwerp van gesprek.

Dit maakt het project innovatief

We hebben niet geïnvesteerd in een kant-en-klaar lesboek, maar in een samenwerking. Een bouwtraject dat erop is gericht om het product beter en beter te maken. Met het keuzedeel duurzaamheid hebben we nu een online leeromgeving waarin de student plaats- en tijdonafhankelijk kan werken.

Hoe nu verder

Samen met Braindstud en enkele andere roc’s gaan we de online-omgeving uitbreiden voor andere keuzedelen. Het format dat we nu ontwikkeld hebben, wordt de basis voor een soort marktplaats voor keuzedelen. De student kan straks in abonnementsvorm in een Netflix-achtige omgeving onbeperkt diverse keuzedelen volgen. Gewoon op z’n tablet, vanaf elke locatie en op elk gewenst moment, waarbij de docent als coach de helpende hand biedt. Dat maakt deze vorm van onderwijs ook uitermate geschikt voor bbl-studenten.

Meer weten?

Peter vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Reacties (0)

Reactieformulier

Meer weten?

Peter vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Laat een reactie achter