Euregio GO!

Laatste update op dinsdag 12 december 2017

Binnen de sector Hospitality & Wellness ontwikkelen we nieuw lesmateriaal voor de opleidingen Zelfstandig medewerker Travel & Hospitality (niveau 3) en Leidinggevende Travel & Hospitality (niveau 4). Hierbij zoeken we nadrukkelijk naar een betere aansluiting bij het niveau en de belevingswereld van de student.

De aanleiding

In 2016 is het nieuwe kwalificatiedossier voor Travel & Hospitality geïntroduceerd. Dat was voor ons de aanleiding om onze opleiding te vernieuwen en verbeteren. We wilden het onderwijs niet alleen praktijkgerichter maken, maar ook de Euregio beter leren kennen en onze energie steken in een nauwere samenwerking met het bedrijfsleven. 

Het projectdoel

Binnen de sector Hospitality & Wellness ontwikkelen we nieuw lesmateriaal voor de opleidingen Zelfstandig medewerker Travel & Hospitality (niveau 3) en Leidinggevende Travel & Hospitality (niveau 4). Hierbij zoeken we nadrukkelijk naar een betere aansluiting bij de praktijk en het niveau en de belevingswereld van de student. Met boeiende projecten en activiteiten in de Euregio maken we het onderwijs praktijkgerichter, uitdagender, samenhangender en meer regionaal gekleurd.

Dit maakt het project innovatief en vernieuwend

Door kennis te maken met diverse toeristische bedrijven en bezienswaardigheden in Noord-Limburg en Duitsland hebben we het onderwijs voor onze studenten praktijkgerichter en vakoverstijgend gemaakt. Onze studenten zijn de grens overgegaan en hebben hun kennis van de Duitse taal in de praktijk kunnen toetsen. Het mooie aan dit project is dat het mes aan twee kanten snijdt: wij hebben de regio beter leren kennen en de regio ons.  Dat is dubbele winst.

Eindresultaat

Euregio GO bestond uit vier deelprojecten:

  1. Interne Toerismebokaal: voorafgaand aan de landelijke competitie in Amersfoort organiseerden we in december 2016 onze eigen, interne Toerismebokaal. Een wedstrijd waar studenten toerisme hun vakbekwaamheid en presentatietalent kunnen laten zien. De drie winnaars namen in maart 2017 deel aan de landelijke wedstrijd en vielen ook dáár in de prijzen.
  2. Belevenisdag: onze studenten verzorgden voor hun familie een sightseeing bij verschillende toeristische bedrijven in de regio. Ze gingen dus daadwerkelijk als reisleider aan de slag.
  3. Introductieweken: de eerste twee weken van het nieuwe schooljaar maakten onze eerstejaars kennis met diverse toeristische bedrijven en bezienswaardigheden. Op die manier kregen ze een beter beeld van hun toekomstige beroep en van de regio.
  4. Gildefietsen: het vervoer per touringcar is een behoorlijk kostbare aangelegenheid. Daarom hebben we - als investering voor de toekomst - 30 fietsen aangeschaft waarmee onze studenten in de regio op bedrijfsbezoek kunnen gaan. Het bleek een gouden greep. Fietsen is gezond. Daarbij vinden studenten het leuk om per fiets de regio te verkennen. 

Hoe nu verder?

We willen heel graag doorgaan en bruisen van de ideeën. Dat is het mooie aan projecten zoals deze. Ze zorgen voor een heleboel energie en inspiratie. Natuurlijk zijn niet alle ideeën haalbaar. Het kost vaak meer tijd dan je vooraf denkt, we zullen dus keuzes moeten maken. Daarbij is het de kunst om dit project ook zonder budget van Gilde Innoveert toekomstbestendig te maken. 

Tips voor andere sectoren of diensten

Het is belangrijk om keuzes te maken en niet teveel hooi op je vork te nemen. Zorg ook dat je een project kiest dat na verloop van tijd ook zonder macrobudget realiseerbaar is. En probeer je project op een goede manier te koppelen aan het lesrooster van studenten. Je kunt niet alle buitenschoolse activiteiten bovenop het rooster inplannen, daarom hebben we ze onderdeel gemaakt van het lesprogramma. Last but not least raden we ook andere sectoren aan om de Gildefietsen aan te schaffen. Dat is écht een leuke manier om het bedrijfsleven in de regio te verkennen.  

Meer weten?

Kim vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Reacties (0)

Reactieformulier

Meer weten?

Kim vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Laat een reactie achter