Functioneel toepassen van virtual reality (VR) en augmented reality (AR) in het technisch mbo-onderwijs

Laatste update op dinsdag 12 december 2017

Bij het oplossen van complexe technische problemen en storingen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van virtual reality en augmented reality. De sector Techniek gaat studenten kennis laten maken met deze nieuwe ontwikkeling die aansluit bij het beroepsonderwijs van morgen.

De aanleiding

De wereld van virtual reality (VR) en augmented reality (AR) biedt ongekende mogelijkheden om (techniek)studenten in het mbo op een innovatieve manier voor te bereiden op het echte werk in de beroepspraktijk. Het maakt het leerproces realistischer en belevingsgerichter en sluit daarmee helemaal aan bij het onderwijs van morgen. Zeg maar de manier waarop jongeren willen leren en wat de praktijk aan kennis en vaardigheden van hen vraagt.

Virtual reality maakt het mogelijk om door middel van een speciale bril een 3D-wereld te simuleren die ons helemaal omsluit zodat we voor ons gevoel écht op een andere plek zijn. In de techniek kan dit bijvoorbeeld worden ingezet om een gebouw in te delen of machines en installaties al te testen voordat ze ontworpen zijn. Speciale software vertaalt de ontwerpgegevens naar een virtuele omgeving waarin naar hartenlust geleerd en geëxperimenteerd kan worden. 

Augmented reality betekent letterlijk ‘toegevoegde werkelijkheid’; het voegt een digitale laag toe aan de echte wereld en kan daarmee het werk van technici vergemakkelijken. Via een hololens-bril krijgt een monteur bijvoorbeeld instructies te zien die hij tijdens een reparatie direct kan toepassen. Een andere expert kan door zijn bril meekijken en tips geven bij het oplossen van de storing. 

De ontwikkelingen rond VR en AR gaan razendsnel en zullen in de toekomst niet meer weg te denken zijn uit het middelbaar beroepsonderwijs. Niet alleen bij het oplossen van complexe, technische problemen, maar ook in de productie maken steeds meer bedrijven gebruik van de nieuwste, virtuele toepassingen. Voor ons reden om hier tijdig op te anticiperen en onze studenten kennis te laten maken met het beroepsonderwijs van morgen.

Het projectdoel

Begin 2016 was het nog de bedoeling om speciale software aan te schaffen waarmee we ontwerptekeningen kunnen vertalen naar een virtuele omgeving. Bijvoorbeeld een gebouw waar je doorheen kunt lopen of een machine waarvan je de onderdelen zichtbaar kunt maken. Maar na marktonderzoek hebben we die doelstelling vrij snel bijgesteld. De ontwikkelingen op het gebied van VR en AR gaan zo snel dat nieuwe toepassingen binnen de kortste keren alweer gedateerd zijn. Daarom hebben we gekozen voor een duurzame aanpak en de samenwerking gezocht met het bedrijfsleven. In plaats van dure software aan te schaffen volgen we intensief de ontwikkelingen in de markt en ontwikkelen we samen trajecten zodat onze studenten steeds met de nieuwste virtuele toepassingen en technieken kunnen werken.

Eindresultaat

Dankzij dit project hebben onze techniekstudenten heel veel ervaring kunnen opdoen met allerhande toepassingen in VR en AR. Ze hebben bijvoorbeeld zelf een drone ontworpen en in 3D uitgeprint. Deze drone kan vliegen en is via een speciale camera in de hololens-bril van alle kanten te bekijken. Via deze bril kunnen ze de onderdelen met behulp van een instructie uit elkaar halen en in elkaar zetten. Een soortgelijke toepassing gebruiken we bij motovoertuigentechniek voor het vervangen van een autolamp.  Maar dit project heeft nog veel meer opgeleverd. We hebben nu een goed beeld van de bestaande mogelijkheden en toekomstige ontwikkelingen rond VR en AR. Binnen een groot netwerk van bedrijven in Zuid-Nederland praten we als serieuze gesprekspartner mee over de laatste stand van zaken en verkennen we nieuwe ontwikkelingen die ook voor onze studenten interessant kunnen zijn.

Op 22 december 2017, tijdens de laatste projectdag verzorgen we samen met het bedrijfsleven een scholing voor onze collega’s van Techniek en Logistiek. Tijdens deze dag kunnen zij kennismaken met diverse toepassingen in VR en AR. De gedachte die we collega’s vlak voor Kerst wilden meegeven: denk eens na wat je hier zelf mee zou kunnen en willen in de praktijk.

Dit maakt het project innovatief en vernieuwend

Als íets vernieuwend is, dan is het wel dit project. Het voegt letterlijk iets nieuws toe aan het onderwijsaanbod en de wijze waarop studenten kennis en vaardigheden ontwikkelen en zich eigen maken. Docenten kunnen zelf beslissen wanneer het zinvol is om VR of AR als instrument in te zetten. Daarbij kunnen ze gebruikmaken van de expertise die wij op dit terrein hebben opgebouwd. Ze hoeven het wiel niet zelf  uit te vinden.

Hoe nu verder?

De wereld van virtual reality en augmented reality biedt ongekende kansen voor het onderwijs. Het zou dan ook zonde zijn als het bij dit project zou blijven. Binnen de sector Techniek gaan we hier dan ook graag mee verder, met de middelen die voorhanden zijn en samen met andere collega’s die zich hierbij willen aansluiten. De kennis en kunde die wij sinds 2016 hebben opgebouwd, is nog niet bij iedereen bekend. Het zou mooi zijn wanneer we projecten en vernieuwingen zoals deze met elkaar delen en op elkaar afstemmen. Het is belangrijk dat de resultaten na de projectperiode voor de hele organisatie geborgd worden. Dát zou de winst van Gilde Innoveert moeten zijn: dat we er samen voor zorgen dat al die verschillende innovatieve puzzelstukjes binnen Gilde Opleidingen in elkaar passen. 

Meer weten?

Peter vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Reacties (1)

AderCraviednep maandag, 6 augustus, 2018 - 18:08

Compression est comment poupe votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent prendre offre sang loin de votre coeur. Chaque temps votre moelle bat, il pompe le sang par vos arteres a la vacances de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/cialis-moins-cher-france/

Reactieformulier

Meer weten?

Peter vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Laat een reactie achter