Hospitality-project

Laatste update op donderdag 05 oktober 2017

Toerismestudenten in de praktijk kennis laten maken met alle facetten van gastvrijheid. Dát is de doelstelling van het Hospitality-project voor tweedejaarsstudenten van de opleiding Receptionist en Verkoper Reizen in Venlo.

De aanleiding

Of je nou bezoekers ontvangt tijdens een evenement, in een hotel of bij een excursie; met een gastvrije benadering maak je in je werk het verschil. Het is dus belangrijk om tijdens een toeristische opleiding het belang van hospitality goed en vroegtijdig onder de aandacht te brengen.

Het projectdoel

Studenten Toerisme via interessante werkervaringen in de praktijk zo vroeg mogelijk laten ontdekken wat gastvrijheid betekent en oplevert. Tegelijkertijd bedrijven kennis laten maken met studenten van Gilde Opleidingen.

Dit maakt het project innovatief

We laten tweedejaarsstudenten al direct bij de start van het schooljaar, nog ver voordat ze stage gaan lopen, kennismaken met het bedrijfsleven en evenementen in de praktijk. Buiten de reguliere lestijd ontdekken ze als gastvrouw of gastheer wat hospitality inhoudt. Wat het met bezoekers doet wanneer ze op een leuke, gastvrije manier worden ontvangen. Als onze studenten straks in een reisbureau of hotel werken kan het best zijn dat ze een keer als gastvrouw of gastheer moeten assisteren bij een evenement of beurs. Daarom geven we hen nu al die waardevolle praktijkervaring mee.

Eindresultaat

Tweedejaarsstudenten van de toeristische opleidingen Frontofficemedewerker en Verkoper reizen in Venlo hielpen in het schooljaar 2016-2017 als gastheer/gastvrouw mee bij verschillende evenementen in de regio. Herkenbaar aan hun sjaals met Gilde-logo verwelkomden ze gasten bij voetbalwedstrijden van VVV, Venlo on Ice, theater De Maaspoort, het Griffier Congres en het Wereldpaviljoen in Steyl. Daarnaast assisteerden ze bij opera-avonden en Ladiesnight-avonden van City Cinema. Bezoekers reageerden zeer enthousiast. Mensen vinden het erg leuk als er iemand bij de deur staat met een vriendelijke glimlach.

Update maart 2017: studenten ambassadeurs van de regio

De hoteliers uit de omgeving hebben aangegeven het belangrijk te vinden dat onze studenten, hun toekomstige medewerkers, veel kennis hebben van de regio. Ook is het van belang dat ze deze kennis in een baliegesprek kunnen overbrengen op de gast. Onze studenten moeten als het ware ambassadeurs van de regio worden”, vertelt Patricia Bijnen, senior instructeur bij travel & hospitality. Hierop bedacht het team travel & hospitality een praktijkdag Frontoffice in en rondom Parkhotel Horst voor 50 eerstejaars studenten Zelfstandig medewerker travel & hospitality! Op 22 maart was het zover. De eerstejaars weten nu alles over ‘Liefde voor Limburg’ en hebben ervaring opgedaan door zelf een wandelroute te lopen. Ook hoorde een rondleiding door dit mooie 4-sterrenhotel bij de praktijkdag. Door de dag heen werd er veel geoefend met het advies geven over toerisme in Noord-Limburg! “Een heel geslaagde dag!”, besluit Patricia.

Meer weten?

Lonneke vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Reacties (0)

Reactieformulier

Meer weten?

Lonneke vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Laat een reactie achter