Mindfulness

Laatste update op dinsdag 21 februari 2017

Studenten goed onderbouwde mindfulness-technieken aanbieden om hen te leren beter hun aandacht vast te houden en te voorkomen dat stress hun aandacht verstoort. Op deze manier kan hun concentratievermogen worden verbeterd, waarvan zij op school maar ook daarbuiten profijt hebben.

De aanleiding

Ik zit nu 34 jaar in het onderwijs en constateer dat het concentratievermogen van studenten achteruit gaat. Ze hebben het steeds moeilijker om de aandacht vast te houden en informatie te verwerken.

Het projectdoel

Ik heb een beproefd lesplan voor het Voortgezet Onderwijs, op basis van een Engels curriculum (Mindfulness in Schools Project, Dot BE), vertaald naar het mbo om die ontwikkeling een halt te kunnen toeroepen. In acht lessen leren studenten met deze training hoe ze onder meer de aandacht weer kunnen vasthouden en kunnen ontdekken en voorkomen dat stress de aandacht verstoort. Onderwerpen zijn: aandacht richten, omgaan met piekeren, omgaan met stress en het gedachteverkeer in je hoofd observeren. De studenten kunnen deze vaardigheden ook heel goed toepassen tijdens hun stages.

Dit maakt het project innovatief en vernieuwend

De aandacht voor dit onderwerp is nieuw. Het gaat in feite om een vaardigheidstraining waarmee studenten op alle terreinen hun voordeel kunnen doen. Bovendien gebeurt het op vrijwillige basis. Studenten kunnen zelf aangeven of ze mee willen doen. Er is in Nederland bijna geen ervaring op mbo-niveau. Dit project zou een van de vier pilots zijn in Nederland.

Eindresultaat

Het animo onder de studenten was groot. Ik heb in negen klassen voorlichting gegeven en in vrijwel elke klas wilden vijf tot vijftien studenten graag meedoen. Uiteindelijk heeft het project toch schipbreuk geleden omdat het organisatorisch niet in te passen was. Vooral het rooster was een struikelblok. Erg jammer, want ik geef de trainingen inmiddels wel regelmatig binnen het hbo. Binnen Gilde Opleidingen heb ik aan een aantal studenten succesvol individuele begeleiding gegeven en in Venray een studiemiddag verzorgd binnen de sector Zorg.

Ik denk erover om zelfstandig de training aan te bieden aan meer kleine groepjes studenten van Gilde Opleidingen. Uit evaluaties, reflecties en de praktijkervaring van docenten waarvan studenten de training hebben gevolgd, blijkt dat het lesplan positieve effecten heeft. Met de projectleiding van Gilde Innoveert volgt er op korte termijn een gesprek: wat kunnen we hiervan leren?

Interessante elementen en tips voor andere sectoren of diensten

De randvoorwaarden binnen de organisatie om een project ook daadwerkelijk gestalte te geven moeten op orde zijn.

Meer weten?

Joost vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Reacties (0)

Reactieformulier

Meer weten?

Joost vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Laat een reactie achter