Modulebouwer Economie

Laatste update op maandag 22 januari 2018

Samen met het bedrijfsleven en gediplomeerde oud-studenten gaan we binnen de sector Economie een aantal lesmodules ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van de arbeidsmarkt en de student. Flexibel, praktijkgerichte en op maat toegesneden trajecten die jongeren aanspreken.

De nieuwe modules worden ingebed in een nieuw op te richten regionaal platform dat leermiddelen gaat ontwikkelen voor drie branches: zakelijke dienstverlening, retail en commercie en veiligheid en ICT.  Beroepsgerichte modules die passen in het beroepsonderwijs van de toekomst. 

De aanleiding

Sinds augustus 2016 zijn we ook binnen de sector Economie bezig om ons onderwijs modulair in te richten. Zeker in het begin merkten we dat docenten nog moeite hebben om hun lessen in afgebakende eenheden te gieten. Ze zijn gewend om leerdoelen en exameneisen als vertrekpunt te nemen, terwijl het juist de bedoeling is om modules te ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van studenten en de veranderende arbeidsmarkt. Zíj zijn immers onze klanten. En die zitten overal. Elk bedrijf en elke sector heeft economiestudenten nodig zoals secretaresses, administratief medewerkers en ICT’ers. Het werd al snel duidelijk dat we het anders moesten benaderen. Om modules te ontwikkelen die voor studenten en het bedrijfsleven interessant zijn, moest we onze blik veel meer naar buiten richten. Vanuit deze gedachte is de aanvraag voor dit innovatieproject ingediend.

Het projectdoel

Samen met het bedrijfsleven en gediplomeerde oud-studenten gaan we binnen de sector Economie een aantal lesmodules ontwikkelen die aansluiten bij de behoeften van de veranderende arbeidsmarkt en de student. Flexibele, praktijkgerichte en op maat gesneden trajecten die jongeren aanspreken.

Eindresultaat

De grootste winst is dat we op een andere manier naar ons onderwijs kijken en erover praten. Anders gezegd: we hebben het weer over het onderwijs in plaats van over organisatie, processen en examinering. Het vizier staat meer naar buiten gericht. We zijn het gesprek aangegaan. Onze clusters Zakelijke Dienstverlening en Retail & Commercie hebben het bedrijfsleven en oud-studenten uitgenodigd voor een brainstormdag. Aan bedrijven hebben we gevraagd wat zij belangrijk vinden en van aankomende werknemers verlangen. Dan gaat het niet alleen over kennis, maar vooral over beroepsspecifieke competenties en moderne vaardigheden die je nodig hebt in de veranderende beroepspraktijk. Van oud-studenten wilden we met name weten wat ze nou gemist hebben tijdens hun mbo-opleiding bij Gilde Opleidingen. Die input wordt verwerkt in de lesmodules. We raken er meer en meer van doordrongen dat een module veel meer is dan een voorbereiding op het examen. Ze moet studenten niet alleen maar aanleren wat het kwalificatiedossier vraagt, maar hen de vaardigheden meegeven die ze straks, los van hun opleidingsprofiel, nodig hebben op de arbeidsmarkt. Omdat we van kennis- naar vaardigheidsonderwijs gaan, is dát de toegevoegde waarde van modules. Dat vraagt ook om een andere manier van lesgeven. Bij Retail en Commercie schakelen we bijvoorbeeld acteurs in die samen met studenten verkoopgesprekken oefenen. De gesprekken worden gefilmd en geëvalueerd.

Hoe nu verder?

De komende jaren gaan we het modulair onderwijs verder vorm en inhoud geven. Dat is een continu proces waarin we samen zoeken naar wat het beste is voor onze studenten. We staan nu aan het begin, er moet nog veel worden uitgekristalliseerd en afgestemd. Bijvoorbeeld: wie is verantwoordelijk voor de module? Wie zorgt ervoor dat ze up to date blijft? En welk didactisch model hoort daarbij? De nieuwe modules willen we in de toekomst inbedden in een nieuw op te richten regionaal platform dat leermiddelen gaat ontwikkelen voor drie branches: zakelijke dienstverlening, retail & commercie en veiligheid en ICT.  Beroepsgerichte modules die passen in het beroepsonderwijs van de toekomst. 

Tips voor andere diensten/sectoren

Omdat we binnen heel Gilde Opleidingen bezig zijn om ons onderwijs modulair in te richten, is het raadzaam om hier ook sectoroverstijgend het gesprek over aan te gaan. Om samen te definiëren wat een module precies is en wie de verantwoordelijkheid draagt. Richting de toekomst zouden we kunnen bekijken of er modules zijn die we Gildebreed kunnen ontwikkelen. Het is goed om over de grenzen van de sectoren heen te bekijken hoe we elkaar kunnen helpen en versterken.

Meer weten?

Maaike vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Reacties (0)

Reactieformulier

Meer weten?

Maaike vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Laat een reactie achter