Welzijn in de Wijk

Laatste update op donderdag 03 november 2016

Eerstejaars zorgstudenten maken in de praktijk kennis met de doelgroepen waarmee zij straks gaan werken. Bijvoorbeeld ouderen, of mensen met een beperking. Ze ontdekken wat ze voor de doelgroep kunnen betekenen. Vervolgens gaan ze acht weken naar school en daarna terug naar de praktijk. Zo krijgen ze snel een beeld van het werkveld en nemen ze een beroepshouding aan.

De aanleiding

Het blijkt voor eerstejaars studenten op school moeilijk om een beeld van de echte werkpraktijk te krijgen. Dat moet beter. Het mooist is het als praktijk en theorie samen gaan. Daar komt bij dat we een podium wilden creëren om de beroepshouding snel te ontwikkelen.

Het projectdoel

Het voornaamste doel is eerstejaars studenten in een vroeg stadium kennis te laten maken met de praktijk. Vroeger dan voorheen. Zo ontdekken studenten zo snel mogelijk of ze de juiste studiekeuze hebben gemaakt. Ook vinden we het belangrijk dat zij zo vroeg mogelijk hun professionele houding gaan ontwikkelen.

Dit maakt het project innovatief en vernieuwend

Het werkveld zorg en welzijn is het niet gewend om stagiairs te krijgen die helemaal aan het begin van hun opleiding staan. Voor de eerstejaars is het nieuw dat ze direct al een zekere mate van verantwoordelijkheid op de werkvloer krijgen. Innovatief voor het werkveld is dat de eerstejaars direct al iets kunnen toevoegen, direct al een meerwaarde bieden.

Eindresultaat

Eigenlijk is het hele innovatieproject goed gegaan. De studenten stelden zich niet als studenten op, maar als professionals. Ook heel mooi om te zien was dat het samenwerkingsproces veel sneller op gang kwam dan normaal het geval is. Ook namen de studenten eerder een beroepshouding aan dan anders. Wat aan de andere kant wel opviel was dat het werkveld, en dan met name op het managementniveau, moest wennen aan deze aanpak.

Wat is het resultaat van het project?

Het resultaat zijn tevreden collega’s en tevreden studenten. Niet voor niets gaan met ingang van het schooljaar 2016-2017 alle eerstejaars zorgstudenten het werkveld in.

Interessante elementen voor andere sectoren en diensten

Ik denk dat het ook voor andere sectoren en diensten interessant is om studenten aan het begin van de opleiding kennis te laten maken met de doelgroepen waarmee ze straks gaan werken.

Hoe verder?

Sinds het project wordt de beroepshouding van eerstejaars duidelijker beoordeeld. Ik weet niet zeker of dit onder borging valt, maar als studenten weten waarvoor ze het doen, zijn ze ook gemotiveerder om vakken op te pakken waar ze moeite mee hebben.

Meer weten?

Patricia vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Patricia van Bergen p.vbergen@rocgilde.nl 06 822 044 57

Reacties (3)

Marcel Spoler dinsdag, 10 januari, 2017 - 16:23

Een mooi en succesvol project. Ik ben heel benieuwd hoe de opbrengsten van dit project zijn vertaald naar een borging in het curriculum van de opleiding Maatschappelijk Zorg? Wellicht is het een idee om daarover in de loop van de komende weken contact over te hebben.

Patricia van Bergen donderdag, 12 januari, 2017 - 19:02

Hallo Marcel,
Buiten de Pedagogisch medewerkers volgen alle eerste jaars studenten zorg en welzijn het project Welzijn in de Wijk. Dit jaar onder een andere titel.
Alle studenten volgen 5 projecten in leerjaar 1.
Dus zowel het werken volgens projectonderwijs als de inhoud van het project Welzijn in de Wijk hebben een plek binnen het curriculum gekregen.

Als je nog vragen hebt mag je gerust mailen.

Groet Patricia

dagmara vrijdag, 9 maart, 2018 - 16:35

Beste mevrouw van Bergen,

ik ben geïnteresseerd in de projecten die Gilde momenteel in het curriculum heeft zitten. Hoe hebben jullie dit aangepakt.?

Reactieformulier

Meer weten?

Patricia vertelt je graag meer! Neem contact op via:

Patricia van Bergen p.vbergen@rocgilde.nl 06 822 044 57
Laat een reactie achter